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KIWIKIM 초대전

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작성자 인사아트센터
댓글 0건 조회 57회 작성일 25-07-02 19:54

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KIWIKIM 초대전

전시명 KIWIKIM 초대전
부주제 기호노동자의 ‘잠의 실종’
전시장소 3F 제1특별관
전시기간 2025. 07. 09 - 2025. 07. 28
작가 KIWIKIM
전시관

전시회 설명

 Artist Statement

 

Title:   개인의 헤테로크로니아Individual Heterochronia

     기호노동자의 잠의 실종
              The Disappearance of Sleep in the Semiotic Laborer – On Being a Semiotic Laborer / Advertising Illustrator

 

나는 회화를 전공했지만 광고 일러스트레이터로서기호’를 생산한다.

현대자본주의 소비사회의 구조속에서 기호는 욕망을 생산하고 나의 손은 그러한 생산구조를 기반으로 보이지 않는 기능이 된다.

나의 손은 대중을 위한 설득의 도구이고, 감각은 효율의 도구로 전환된다.

반복되는 디지털 드로잉, 지시된 감각, 피로한 손. 이 손은 기능적이지만 더 이상 감각적이지 않다.

늘 새로운 욕망을 설계하는 현대 자본주의 소비체계 회로 안에서, 나의 손은 감각이 아닌 기호를 배치하는 기계로 30여년 넘게 기능해

왔다.

 

나는 나를 기호노동자라 부른다.

기호노동자는 느끼는 자가 아니라 보이지 않는 곳에서 대중을 설득하는 자이며, 감각을 내주고 효율을 받아들인다.

그 손은 잠들지 않는다. 그 손은 창조의 손이 아니라 반복과 지시, 피로 속에서 잠을 상실한 감각의 손이다.

조나단 크레리가 말한 ’24/7 사회’ 속에서, ‘은 감각이 피신할 수 있는 마지막 공간이지만, 기호노동자의 생산체계에서 그것은

구조적으로 박탈된다.

 

이 작업은 그러한 손의 기억을 회복하려는 시도다.

나는 수백 개의 철수세미(와이어 스텐레스 stainless steel wire scrubbers) 를 풀어헤쳐 감각의 손을 만들었다. 철수세미는 그 자체로

단단한 노동의 상징이며, 무엇이든 닦아내고 새롭게 만들어내는 노동의 도구다. 그것은 광고 이미지처럼 반짝이지만, 스스로  빛과 색을

필요로 하지 않는  물질이다. 그것은 또한  늘 보이지 않는 곳에서, 아무도 주목하지 않는 노동을 묵묵히 수행하는 존재다.


그것은 기호노동자의 손과 닮았다.

 

 

2200mm x 1000mm x 550mm감각의 손은 

움직임이 유연한 철사와 풀어헤친 철수세미( Unraveled stainless steel wire scrubbers) 를 매체로 사용하였다.

철사를 기본 골조로 삼아  그 위에 안착된 철수세미는 해체하며 구부릴 수 있고, 늘어날 수 있으며, 끊임없이 그 형태를 바꿀 수 있고

그 지속성은 높으나 사용할수록  닳아서 사라지는 도구이자, 기호와 욕망의 현대 자본주의 안에서 감각과 시간이 마모되는 방식,

그 자체를 구현한다. 즉  철수세미의 고유의 물성은 노동의 반복성감각의 마모를 품고 있다.

겉은 단단하고 거칠지만, 안쪽은 느슨하고 순응적이다.
그 서로 상반된 성질이 바로
기호노동자의 손과 닮아 있다.

 

나는 이러한 철수세미로 만든 손을 디지털 반복 드로잉과 병치시켰다. 기호노동자의 무뎌진 손과 철수세미의 물성은, 서로를 비추는

거울처럼 병렬 구성되었다물질과 시간, 감각과 기호를 충돌하게 하여 감각 회복의 서사를 만들고자 했다.

 

200여컷 넘게 제작,그 중 145컷을 시용하여 디지털 반복 드로잉과 와이어 스텐레스(철수세미)병치시켜 영상을 제작했으며,

영상을 통하여 손의 감각이 복원되는 순간들-나의헤테로크로니아– ‘이질적 시간성의 틈을 표현하고자 했다.

 

개인의 헤테로크로니아는 단지 물리적 시간이 아닌, 감각이 을 찾아내는 시간으로, 그것은 노동의 연속성에서 비로소 이탈할

수 있는 ‘비정규적 시간의 틈’이다. 나는 그 속에서 감각을 회복하고, 마침내 나의 손을 되찾고자 한다.

아카이브 108컷은 그 복원의 과정,  혼란과 레이어의 무수한 반복, 정지와 어긋남의 기록이다.

손은 여전히 기호를 그리지만, 이제는 그 안에 숨겨진 감각의 저항을 함께 품고 있다.


철수세미는 반란이다. 감각의 회복이다. 상상의 나래이다.

 

그리고 나의 손이 다시 나의 것이 되는, ‘시간의 틈이다.

 

 

 

Artist Statement

 

Title:   개인의 헤테로크로니아Individual Heterochronia

     기호노동자의 잠의 실종
              The Disappearance of Sleep in the Semiotic Laborer – On Being a Semiotic Laborer / Advertising Illustrator

 

 

Although I majored in painting, I now work as an advertising illustrator, producing signs.

Within the structure of a contemporary capitalist consumer society, signs manufacture desire. My hand—as the origin of such production—becomes an invisible function.

My hand serves as a tool of persuasion for the masses. My senses are transformed into instruments of efficiency.

Repetitive digital drawing, directed sensations, fatigued hands. These hands are functional, but no longer sensorial.
Within the ever-updating circuits of desire engineered by capitalist consumption, my hand has operated for over 30 years—not as a sensuous entity, but as a machine that arranges signs.

I call myself a semiotic laborer.

A semiotic laborer does not feel; rather, they persuade the public from behind the scenes. They relinquish sensation in exchange for efficiency.

These hands do not sleep.
They are not the hands of creation but of repetition and command—hands that, amid fatigue, have lost the ability to rest.
As Jonathan Crary articulates in his concept of the 24/7 society, sleep remains the last refuge of sensory withdrawal. Yet for the semiotic laborer, even sleep is structurally deprived.

This work is an attempt to restore the memory of such hands.

 


I unraveled hundreds of
stainless steel wire scrubbers to create the Hand of Sensation.
These scrubbers themselves are symbols of arduous labor—tools that scrub away anything and generate anew.
They shimmer like advertising images, yet they are materials that require neither light nor color of their own.
They exist always in unseen places, silently performing unnoticed labor.

 

They resemble the hand of the semiotic laborer.

 

 

The Hand of Sensation, measuring 2200mm x 1000mm x 550mm,
was created using flexible wire and unraveled
stainless steel scrubbers as its primary materials.
The wire serves as the structural frame, while the scrubbers, mounted on top, can be unraveled, bent, stretched, and continuously reshaped.
Though durable, they gradually wear away with use—embodying the very process by which sensation and time are eroded within the logic of signs and desire in late capitalism.
In other words, the intrinsic materiality of the scrubbers contains both the repetitiveness of labor and the erosion of sensation.

Their surface is hard and coarse, yet their inner structure is loose and compliant.
This duality mirrors the hand of the semiotic laborer.

 

I juxtaposed these hands made from scrubbers with digitally repeated drawings.
The dulled hand of the semiotic laborer and the materiality of the scrubbers were composed in parallel—like mirrors reflecting one another.
By colliding material with time, and sensation with sign, I sought to construct a narrative of sensory restoration.

 

I produced over 200 cuts in total, and selected 145 of them to create a video that juxtaposes digitally repeated drawings with stainless wire scrubbers.
Through this video, I sought to capture the moments when the sensation of the hand is restored—my
heterochronia—a rupture in homogeneous temporality.

 

This “individual heterochronia” is not simply physical time; it is a time in which sensation finds “rest,” a “non-regular gap in time” where one can finally break away from the continuity of labor. In that “gap,” I recover sensation and ultimately reclaim my hand.

The archive of 108 cuts records this restoration process—its confusion, countless layered repetitions, pauses, and misalignments.

The hand still draws signs, but now it holds within it a hidden “resistance of sensation.”

 

 

 

The scrubber is revolt. It is the recovery of sensation. It is the expanse of imagination.
And it is the temporal gap in which my hand becomes mine again.